Si daca tot ce stiam despre disciplina este gresit? Partea I

Si daca tot ce stiam despre disciplina este gresit? Partea I

Publicat de stefan 21.05.2017 0 Comentariu Parenting si Psihologia copilului,

profesor linistind elev

Si daca daca tot ceea ce stiam despre disciplina celor mici este gresit?

 

Consecintele negative, suspendarile (acele “treci la colt!*”) si alte pedepse nu fac decat sa inrautateasca lucrurile, dar un nou tip de abordare ar putea chiar sa functioneze.

 

In timpul pauzei de pranz, intr-o zi de primavara din 2013, Leight Robinson a primit un telefon de la directorul scolii. Lui Will, un baietel dintr-a treia, cu ceva “istoric” la activ, tocmai ii fusese interzis accesul la locul de joaca pentru ca isi scosese cureaua fluturand-o amenintator si tipand. Supraveghetorii erau ingrijorati ca va rani pe cineva. Robinson, care fusese invatatorul lui, s-a intors degraba la scoala.

 

Will era “acel copil”. Orice scoala are cativa “acel copil” care intra mereu in belele, daca nu este chiar el cel care le-a provocat. Acel copil care nu poate sta locului, plin de energie neconsumata, care face viata profesorului un iad. Cel care este invinuit de colegi pentru orice incaierare. Will stia ca e un astfel de copil. Chiar din primul an de scoala venise cu o atitudine defensiva, anxioasa si fixata pe urmatoarea confruntare cu vreun coleg sau profesor.

 

Expresia “puscarie”, prin care era denumita scoala, era cel mai bun exemplu de esec al sistemului educational american asupra copiilor ca Will (si ghiciti ce? In Romania scoala este la fel de blamata, si pe buna dreptate*). Un copil din clasa intai cu un comportament necorectat, va deveni elevul de clasa a cincea cu suspendari, elevul de clasa a opta sub tratament medical, liceanul care renunta la studii, tanarul de saptesprezece ani cu cazier. Desi profesorii din ziua de azi sunt pregatiti sa fie mai deschisi schimbarilor emotional-sociale si scolile isi asuma integrarea elevilor cu mici probleme de comportament in clase normale, totusi, si nu de putine ori, ei depun armele imediat ce un copil-problema incepe sa-si dea in petec. Cei din invatamant inca se bazeaza pe un sistem apasator si depasit de recompensa-pedeapsa, folosind tot felul de metode, de la cartonase colorate, fise comportamentale si premii, pana la suspendari si exmatriculari.

 

Modul cum abordam provocarea care vine de la acesti copii isi are originile in filosofia lui B.F. Skinner din secolul trecut care spune ca comportamentul uman este modelat conform consecintelor si comportamentul negativ trebuie pedepsit (Pavlov si-a dat seama de asta la cainele sau). In timpul anului 2012 (in sistemul de 12 ani de invatamant), Departamentul Educatie din US a inregistrat 130.000 de exmatriculari si peste 7 milioane de suspendari, la 49 de milioane de elevi; unul din sapte elevi. De asemenea, se estimeaza ca anual sunt peste un sfert de milion de pedepse corporale.

 

Dar si consecintele au la randul lor consecinte. Studiile de psihologie actualizate, sugereaza nu doar ca aceste metode nu rezolva problemele, dar le si accentueaza. Aceste metode sacrifica rezultatele definitive si pozitive pe termen lung pentru niste momente de pace relativa – pe termen scurt - in clasa de curs.

 

Psihologul Ed Deci de la Universitatea din Rochester, de exemplu, ne atrage atentia ca indrumatorul care are ca scop controlul elevului, mai degraba decat in al indruma pe el sa-si gasesca controlul, va sabota exact elementele esentiale motivarii lui: autonomia, un simt al claritatii si responsabilitatii si capacitatea de a putea relationa sanatos cu cei din jur. In schimb, acestuia ii va fi mai greu sa-si gaseasca autocontrolul, un element important in succes. Colega lui, Carol Dweck de la Universitatea din Stanford, un psiholog specializat pe dezvoltare si trasaturile sociale, a demonstrat chiar si ca recompensele de orice fel pot eroda motivarea copiilor si performanta, indreptandu-le atentia in mod gresit catre ce isi doreste profesorul mai degraba, si nu catre studiu ca recompensa intrinseca.

 

VA URMA

 

Sursa: http://www.motherjones.com/politics/2015/05/schools-behavior-discipline-collaborative-proactive-solutions-ross-greene

 

*) Nota traducatorului

 

 

Save

Etichete: disciplina pedepse

Lasa un Comentariu